Aleea spre garaj: cum o pavezi?

21.12.2011  |  9 min

Îți amenajezi casa mult visată și vrei să iasă totul ca la carte. Nu uita de căile de acces, mai ales cum sa pavezi aleea spre garaj, care face legătura dintre stradă și casă, prin curte. Mai mult decât o simplă zonă de rulare, o alee garaj reprezintă un element funcțional și vizual foarte important, pe care trebuie să-l integrezi în viziunea de ansamblu a locuinței tale.

Iată cateva lucruri de care să ții cont atunci când proiectezi o alee auto:

Cum alegi pavelele pentru aleea auto?

Pentru a diminua riscul de formare a poleiului, dar şi pentru a proteja cât mai bine suprafaţa în timpul ciclului de îngheţ-dezgheţ, trebuie să alegi cu grijă materialele folosite în realizarea aleii.

Asfaltul și betonul sunt printre cele mai folosite metode de pavare a curților. Fiind materiale rezistente, pot fi utilizate chiar și pe zone cu trafic intens, precum curți industrale, pe unde circulă mașini de mare tonaj.

Pavelele, în schimb, se montează destul de rapid, sunt foarte practice, se întrețin foarte ușor și dau un aspect plăcut și elegant curții tale. Acestea se găsesc într-o gamă variată de culori, dar și de forme, și pot fi folosite pentru a acoperi întreaga suprafață a curții sau doar porțiuni și alei din gradină.


În funcție de tipul betonului

Betonul este disponibil sub formă de pavaj sau plăci, într-o selecție bogată de culori, forme și structuri. Are stabilitate, rezistență, durabilitate, versatilitate în crearea modelelor și este ușor de montat.


Pavele

Pavelele se numără printre cele mai bune variante de alee auto curte, mai ales că Elis pavaje îți oferă diverse sortimente de pavele și dale standard, pavele și dale premium ca să realizezi orice model de pavaj alee auto, așa cum îți dorești.

Este o idee bună să folosești pavele de beton vibropresat pentru o alee de garaj, pentru că obții o suprafață elastică, fără risc de deformare și cu proprietăți antialunecare mai bune, aderența fiind superioară altor soluții constructive, precum betonul.

Sunt ușor de întreținut, cureți repede petele de ulei, rugină sau materiale de construcţii, cu ajutorul soluțiilor speciale de curățare sau cu furtunul cu apă. Poți să înlocuiești la nevoie pavelele stricate, fără să fie nevoie de refacerea întregului pavaj de alee auto, ceea ce reprezintă un avantaj important în condițiile utilizării intensive a zonei respective.

Dacă ai o alee de acces auto în pantă poți să folosești pavaj tip grilă, care ajută la consolidarea terenului, asigură aderența necesară la accesul cu mașina în interiorul garajului și permite utilizarea în orice anotimp.

În cazul unor suprafețe mari, cu trafic de automobile, rulote și mașini de teren mai grele, optează pentru pavaj autoblocant cu sau fără cant. Această suprafață din beton aparent are o rezistență mare la uzură, îngheț și sare de degivrare, este ușor de asamblat, iar operațiunile sunt realizate prin montaj mecanizat.


Beton

Dacă alegi beton pentru alee auto din curte sau grădină, vei realiza rapid și facil această cale de acces, dar nu vei obține o lucrare de foarte bună calitate, pentru că betonul este un material care nu rezistă la deformare, vor apărea fisuri în suprafața de rulare, iar aderența va fi scăzută pe timp de iarnă, pentru că betonul îngheață și riști ca mașina să derapeze.


Beton amprentat

O altă variantă des întâlnită pentru pavaje de alei auto este betonul amprentat. Acesta are dezavantajul că nu rezistă în timp la procese repetitive de îngheț și dezgheț. În plus, atunci când plouă mult, apa nu apucă să se scurgă și se formează bălți care îngreunează accesul la garaj sau ieșirea din garaj.

În funcție de rezistență și durabilitate


În funcție de caracteristicile constructive precizate pentru fiecare tip de material utilizat, se recomandă alegerea unei variante de pavare raportată la dimensiunile de alee auto și volumul de trafic ce urmează să se deruleze în zona respectivă.

Pentru o rezistență bună și o durabilitate semnificativă se recomandă pavele din beton vibropresat, care de potrivesc pentru gamă largă de amenajări rezidențiale.

În funcție de întreținere

O alee de garaj este expusă în permanență la variații de temperatură, precipitații, uzură și are nevoie de lucrări de întreținere, reparații, retușuri și chiar renovări. Asigură-te că alegi un material de pavaj care să nu înghețe pe timp de iarnă, folosește substanțe antialunecare și sisteme de degivrare care să protejeze o alee auto și să ușureze accesul către garaj.

Menține un echilibru între cheltuielile de mentenanță și performanțele în utilizare, ca să te bucuri de siguranță și confort cu un buget rezonabil. Gândește în perspectivă și investește în amenajări durabile, care să îmbine utilul cu esteticul, de exemplu plantarea pe marginea aleii a unor arbuști și flori care să absoarbă surplusul de apă.

În funcție de aspect

O alee de garaj este mai mult decât o simplă cale de acces pentru mașină, trebuie să arate bine și să fie în concordanță cu aspectul casei și al grădinii. Ține seama de acest detaliu atunci cînd începi realizarea unei alei auto și ia în calcul elementele funcționale care influențează estetica proiectului: înclinația terenului, volumul de precipitații, nivelul de infiltrare a apei în sol, regimul termic al regiunii, gradul de uzură datorat circulației cu mașina.

Cum se pavează aleea spre garaj?

Ca să realizezi un pavaj rezistent și aspectuos pentru o alee de garaj, îți prezentăm care sunt pașii pentru desfășurarea în bune condiții a unui astfel de proiect:


Planificare

Stabilește perioada în care vrei să pavezi aleea spre garaj în funcție de anotimp, condiții meteorologice și stadiul în care te afli cu celelalte construcții din incintă: amenajare fațadă, sădire grădină, construire terasă și altele.


Măsurare

Măsoară cu atenție dimensiunile pe care le stabilești pentru o alee de garaj, ca să știi exact traseul acesteia și lungimea căii de rulare. Ține cont de gabaritul mașinilor care vor intra în garaj și asigură-te că aleea va fi suficient de lată pentru accesul lor, indiferent de anotimp.


Excavarea terenului

Curăță terenul de pietre și buruieni și excavează pământul la o adâncime de 25-30 cm în perimetrul de drum pe care l-ai măsurat și l-ai trasat în prealabil.


Compactarea pietrișului

Ca să consolidezi terenul, toarnă un strat de pietriș cu o grosime de 20 cm și compactează-l uniform, cu ajutorul unei plăci vibrante. Pentru nivelare, așează canturi din lemn în stratul de nisip și criblură pe care le aliniezi cu atenție.


Turnarea primului strat

După ce pietrișul este legat și compactat, toarnă deasupra lui un strat de nisip, criblură fină sau amestec de nisip și criblură de aproximativ 5 cm grosime. Nu uita să scoți canturile din lemn înainte de-a umple spațiile goale cu amestec de nisip și criblură.


Patul pentru pavaj

Decupează un dreptar și realizează o suprafață netedă și plană cu rol de pat pentru pavaj. Nu uita că după compactarea pavajului, înălțimea totală va scădea cu aproximativ 1 cm. Dacă o alee de garaj se învecinează direct cu zidul casei, stratul de acoperire trebuie să fie cu 30 cm mai jos decât stratul de izolare al clădirii.


Montarea pavelelor și umplerea rosturilor

Montează pavajul cu o distanță între rosturi de 3-5 mm. Umple rosturile cu nisip fin și uscat înainte de-a le compacta. Optează pentru nisip cuarțos, pe care-l mături ușor la final peste suprafața pavată, după umplerea completă a rosturilor.

Finisarea aleii

Această etapă este importantă pentru aspectul final al unei alei de garaj, așa că ai grijă să folosești materialele adecvate în funcție de tipul de pavaj: la pavele vibropresate umpli rosturile cu nisip fin, iar pentru marmură îți trebuie chit special.

Folosește o placă vibrantă cu talpă de cauciuc pentru compactare uniformă și retușuri finale, ca să obții o suprafață perfect plană, cu rosturi umplute uniform.

Folosește borduri carosabile pentru un plus de siguranță și aspect și ține cont de aceste sugestii pentru cum să montezi pavajul în curte, pe aleea către garaj și în celelalte zone de acces din reședința ta.