Achiziționarea unor produse pentru pavarea aleilor din curte este o decizie importantă, care presupune și o investiție serioasă. De aceea, alegerea pavelelor trebuie făcută numai după o bună informare despre calitatea acestor produse, despre rezistența lor în timp și modul corect de montare și întreținere. Nimeni nu-și dorește să fie nevoit să refacă terasa sau aleile din curte după doar câțiva ani.
Prin urmare, trebuie să te asiguri că ai cumpărat pavele de calitate, de la o companie cu reputație, care este apreciată pentru seriozitatea de care a dat dovadă în relațiile cu clienții. Este obligatoriu să cunoști drepturile pe care le ai atunci când faci o achiziție de acest fel, iar garanția este principalul aspect pe care trebuie să-l verifici.
Există însă diferențe esențiale între garanția oferită pentru produse (adică pentru pavele și borduri) și cea oferită de montator, care vizează serviciile de montaj. Iată care sunt acestea.
Garanția pavelelor: de ce ai nevoie de ea?
Garanția pe care o primești pentru pavelele și bordurile compărate este foarte importantă în cazul în care unele plăci se vor strica, vor crăpa și vor trebui înlocuite. În cazul în care calitatea pavelelor nu corespunde cu specificațiile menționate în fișa tehnică care le însoțește, producătorul este obligat să le înlocuiască gratuit sau să-ți restituie banii. Pentru asta însă, ai nevoie de un certificat de garanție.
Ce este certificatul de garanție?
Acest document reprezintă o asigurare pe care o oferă vânzătorul sau prestatorul de servicii față de client. El se obligă să restituie prețul primit de la consumator sau să repare ori să înlocuiască un produs defect, fără costuri suplimentare, în cazul în care produsul pe care l-a vândut are anumite defecte sau nu corespunde cu specificațiile menționate.
Certificatul de garanție trebuie acordat obligatoriu, conform Legii nr.449/2003. Pentru a beneficia de această garanție, clientul trebuie să respecte recomandările privind instrucțiunile de utilizare, depozitare și întreținere a produselor cumpărate. Pentru pavele, borduri sau alte prefabricate din beton, certificatul de garanție este oferit de producător. În schimb, pentru serviciile de montaj (lucrarea de pavaj), acest certificat este oferit de către firma montatoare.
Ce trebuie să conțină certificatul de garanție?
Un certificat de garanție trebuie să conțină următoarele informații:
- Termenul de garanție pentru produsul sau serviciul prestat;
- Durata medie de utilizare;
- Condițiile de acordare a garanției și situațiile care nu sunt acoperite de aceasta;
- Metodele de întreținere, reparare, înlocuire și termenul de realizare a acestora;
- Data achiziției.
Certificatele de garanție pot fi acordate în format fizic sau în format electronic, prin e-mail sau descărcate direct de pe site-ul companiei.
Perioada de garanție vs. durata de viață
Perioada de garanție diferă de la un producător la altul și de la un produs la altul, iar perioada minimă obligatorie pentru care se acordă este de 2 ani. Aceasta se numește garanție de conformitate. Producătorul poate extinde, dacă dorește, acest termen. Trebuie să știi că durata de viață a produsului și certificatul de garanție nu sunt același lucru. Multe persoane fac această confuzie, dar diferențele sunt semnificative.
Garanția este perioada pentru care producătorul își asumă să facă gratuit intervenții, în vederea protejarii consumatorului, iar durata de viață reprezintă perioada medie de valabilitate a produsului. În acest timp, produsul poate fi utilizat în cele mai bune condiții.
Asta nu înseamnă însă, obligatoriu, că după trecerea acestei perioade produsul se va strica. În cazul pavelelor din beton vibropresat, durata de viață este de cel puțin 20 de ani, însă Elis Pavaje are în portofoliu lucrări cu o vechime de peste 25 de ani, care sunt încă viabile.
Când se aplică garanția produselor achiziționate?
Garanția intră în vigoare din momentul achiziționării produsului și este valabilă pe toată durata menționată în certificat. Repararea sau înlocuirea produselor trebuie să fie făcută într-un termen rezonabil, stabilit de comun acord între consumator și vânzător. Această perioadă nu poate depăși însă 15 zile calendaristice, de la data la care ai adus la cunoștința vânzătorului problemele apărute, printr-un document de predare-primire.
Ține cont însă că, pentru a putea beneficia de repararea sau înlocuirea gratuită a produsului, conform certificatului de garanție, problemele apărute nu trebuie să-ți poată fi imputate. De aceea, este esențial să respecți cu strictețe recomandările de montare, utilizare și întreținere a pavelelor. În cazul în care producătorul va decide că este necesară înlocuirea pavelelor defecte, produsele noi vor beneficia de un nou termen de garanție.
Garanția acordată de montator: cum funcționează?
Pentru a obține un pavaj impecabil nu este suficient să cumperi pavele de calitate. Montajul trebuie să fie realizat în cele mai bune condiții, de către profesioniști. Este adevărat că aceste servicii costă, dar investiția merită, pentru că în acest fel pavajul din grădina ta va rezista zeci de ani, fără să fie necesare reparații.
În plus, o firmă serioasă care se ocupă de montaj pentru pavele îți va oferi și un certificat de garanție pentru aceste servicii. Prin urmare, dacă lucrarea nu este de calitate și apar denivelări sau desprinderi ale pavelelor, orice intervenție pentru remedierea situației va fi realizată gratuit, în perioada de garanție prevăzută în certificat.
Ce este garanția acordată de montator?
Garanția pentru servicii de montaj se acordată de către firma montatoare. Această garanție este oferită pentru cel puțin un an de zile și trebuie să fie însoțită de factura care atestă plata pentru serviciul de montaj. Montajul trebuie să fie realizat în funcție de recomandările producătorului de pavele, pentru că anumite specificații pot să difere de la un tip de produse la altul.
Ce trebuie să conțină un certificat de garanție pentru servicii?
Un certificat de garanție pentru servicii trebuie să cuprindă următoarele:
- datele beneficiarului;
- tipul serviciilor prestate;
- durata garanției;
- condițiile de acordare a garanției și situațiile care nu sunt acoperite de certificat.
Când se eliberează certificatul de garanție pentru serviciile de montare?
Certificatul de garanție va fi oferit după recepția lucrării, de aceea ar fi indicat să evaluezi, pe cât posibil, calitatea montajului chiar din timpul lucrărilor. De asemenea, o altă metodă prin care poți verifica dacă serviciile de montaj sunt de calitate, este vizionarea unor lucrări similare, care au fost realizate de respectiva firmă. În acest fel, vei putea vedea cu ochii tăi cum arată o alee care a fost pavată de echipa pe care vrei s-o angajezi și dacă lucrarea a rezistat bine în timp.
Ce trebuie să faci dacă sesizezi probleme legate de serviciile de montare oferite?
De îndată ce observi probleme apărute la nivelul terasei sau aleilor montate, trebuie să iei legătura cu firma montatoare. Un reprezentant va veni să inspecteze situația, pentru a verifica dacă problema poate fi imputată echipei de montaj sau dacă nu cumva este vorba despre o întreținere necorespunzătoare sau de o calitate slabă a pavelelor folosite.
În momentul verificării, va trebui să prezenți factura și certificatul de garanție pe care l-ai primit de la firma de montaj, la finalizarea lucrărilor. Dacă problema sesizată de tine a apărut din cauza unei greșeli a echipei de montaj, atunci aceasta va fi remediată gratuit, într-un termen stabilit de comun acord, conform certificatului de garanție.
În concluzie, certificatul de garanție este esențial ca să poți beneficia de intervenții gratuite în cazul apariției unor probleme la pavaj. Trebuie să te asiguri că primești un certificat de garanție atât pentru pavelele și bordurile cumpărate, cât și pentru serviciile de montaj de care beneficiezi.